Vaskehjelp - Hushjelptjenester i Norge - MaidMe

Bli en vaskehjelp/hushjelp

Bestem selv når du ønsker å jobbe - sett dine egne arbeidstider og din egen timepris (min. 216,04kr/time)

Steg en

Hvis du allerede ikke har et enkelpersonforetak eller AS, kan du starte et enkelpersonforetak her:

Hvordan starte enkeltpersonforetak

Steg to

Når du har ditt organisasjonsnummer, kan du søke om godkjenning fra Arbeidstilsynet for å tilby rengjøringstjenester:

Hvordan søke om HMS kort

Steg tre

Når HMS-kortgodkjenningen er gitt, kan du bestille kortet her på https://www.hmskort.no, velg logg inn

Hvordan bestille HMS kort

Steg fire

Last ned og registrer deg selv på appen

FORSIKRING

Maidme AS er forsikret som en formidler av arbeidskraft via Tryg.

MVA-regnskap

  • Det skal leveres omsetningsoppgave for MVA på altinn.no seks ganger i året (annen hver måned) fra 10. februar. Den første fristen for inneværende årssyklus er 10. april. De fleste bedrifter må levere mva-melding for merverdiavgift annenhver måned. Små foretak (omsetning under 1 million kr) kan søke om å sende inn en gang i året.
  • Du kan først registrere deg i merverdiavgiftsregisteret. når du har solgt tjenester for mer enn 50 000 kroner i løpet av en 12-månedersperiode. Du kan ikke legge til merverdiavgift på salget før du har registrert foretaket i merverdiavgiftsregisteret.
  • Alle som er registrert i MVA-registeret vil motta en melding om selvangivelse i Altinn innboks omtrent 40 dager før innleveringsfristen. Her vil du se KID-nummer og kontonummer for eventuell betaling som skal betales.

Skatteregnskap

SKATT / MVA ÅRSHJUL

Hjelp

Hjelpespørsmål

Min timepris og utbetaling

  • Når du setter din timepris er denne minimum 216,04kr/time etter tariff for renholdere. Som et eksempel hvis du setter 200,00kr timen så vil kunde se en pris på 300,00kr timen, dette inkluderer da MVA og drift av tjenesten. Her får du igjen 200,00kr + 50,00kr (Mva er 25%, altså 50,00kr.) Er du ikke MVA registrert enda, altså omsetning under 50 000kr per 12 måneder, blir prisen til kunde 250,00kr/time om du har satt 200,00kr/time. Da får du utbetalt 200,00kr/time og ingen mva.
  • Du er selv ansvarlig for å betale skatt og mva av det du tjener. Og du er selv ansvarlig for å sjekke av for mva registrering i appen samt søke om MVA registrering hos Altinn så snart du når 50 000 i omsetning på ditt foretak. God oversikt over din omsetning finner du inntjeninger siden på appen. Samt at du vil motta månedlige rapporter per e-post fra leverandør av betalingstjenesten som du bruker for innrapportering av inntjeninger til Altinn (offentlige etater).
  • Utbetaling for arbeid: Alt arbeid blir utbetalt til din bankkonto 7 dager etter arbeidet ble utført.

Kalender

  • Sett din ønskede start og slutt tid i kalenderen, velg dager du eventuelt ikke vil ha forespørsler, eller tider på døgnet du ikke vil ha forespørsler. Setter du for hver mandag i hver uke, så kan du velge å repetere denne arbeidstiden for alle dager i uken. NB! Hvis du velger fri midt på dagen, så kan dette fort stoppe forespørsler av lengre oppdrag. Ønsker du mest mulig jobber sett deg tilgjengelig så mye som mulig. Kalender kan settes 5 uker frem i tid.

Møte med kunden

  • Presist oppmøte er viktig. Hvis du ser at du ikke rekker dette gi beskjed og kommuniser godt med kunde. Hvis manglende arbeidsbeskrivelse fra kunde, kontakt per chat og spør hva de ønsker å få gjort. Er du usikker på ting rundt arbeidet så snakk med kunde. Gjør gjerne for mye enn for lite om det er tid til dette. Dette øker sannsynligheten for å bli bestilt igjen.
  • Kunden skal ha nødvendig utstyr tilgjengelig for å utføre jobben.
  • En god profil:
  • Ha et bilde av deg selv. Beskriv dine erfaringer og kvalifikasjoner. Vær ærlig, men fortsatt ikke beskjeden så kunde vet hva de kan forvente.

Generell informasjon om oppdraget

  • Start av oppdrag: Du kan sette deg som hushjelp “På vei” i fremdrifts fanen i appen, her er også navigering mulig. Avklar med kunde i forkant om tilgang, enten om de er hjemme eller om de informerer om nøkkel / tilgang.
  • Start jobben i fremdrifts siden i appen (Om du glemte sette “På vei” så kan du fullføre trinnene når du er fremme, men jobben må startes og avsluttes for å bli registrert.)
  • Avslutt jobb i progress siden i appen slik at vi får registrert oppdrag og betalt deg for jobben.
  • Ved første gangs bestilling vil det være normalt at kunde bestiller for “En gang” Så fort du har utført dette oppdraget kan kunde bestille igjen for “Ukentlig”, “Annenhver uke”, eller “Månedlig” slik at du kan sette opp en løpende kontraktsjobb for denne kunden.
  • Om du ikke har mulighet til å stille på en jobb, gi beskjed til kunde så god tid i forveien som mulig og avtal annet tidspunkt for oppdraget.
  • Om ikke kunde er fornøyd med jobben snakk med kunde og prøv å komme til en løsning, det anbefales at du drar tilbake om dette er ønskelig fra kunde. Hvis kunde har vært urimelig med bestilte timer i sammenligning med størrelse på jobben så er det viktig at dette kommuniseres under arbeidet. Her kan kunde legge til en time om du er tilgjengelig på kalender, eller re-bestille (min. 2 timer) om dette ikke er mulig.

Forsikring

  • Som vaskehjelp/hushjelp må du ha din egen ansvarsforsikring. Dette dekker at du ikke blir stilt til ansvar om uhellet skulle være ute. En typisk ansvarsforsikring for renhold vil dekke: - Din bedrifts rettslige erstatningsansvar for fysisk skade på person eller ting. - Økonomisk tap som er en følge av en dekningsmessig fysisk skade. - Rettshjelp ved behandling av erstatningskrav som er dekket av forsikringen. Tryg har gunstige avtaler på forsikringer med gode betingelser for dere som driver med renhold, søk om ansvarsforsikring her: https://www.tryg.no/bedrift/forsikringer/alminnelig-ansvarsforsikring.html#alminnelig_ansvar

Standard arbeidsforespørsel

  • Dette avhenger av hvilke tjenester du har valgt å tilby og hva du og kunden har avtalt, men den generelle standardforespørselen for rengjøring er følgende.
  • Husvask involverer:

    Stue / Soverom / Gang / Entre / Kjøkken / Bad

    -Støvsuge gulv

    -Vaske gulv

    -Tørke støv på alle tilgjengelige overflater

    -Støvsuge sofa

    -Rengjøre benkeplater

    -Innvendig vindusvask om dette er spesifisert av kunde. Utvendig over bakkenivå er ikke tillatt av sikkerhetsmessige grunner.

  • Kjøkken / Bad:

    -Rengjøre kjøkkenbenk

    -Rengjøre vasken

    -Rengjøre overflate på ovn

    -Rengjøre benkeplater, servant og speil

    -Rengjøre dusj/badekar og toalett

    -Tømme og kaste søppel

Last ned appen

MaidMe iOS app MaidMe Android app

KONTAKT OSS

Hvis du har noen spørsmål, ta kontakt her.

Vår lokasjon

Dronning Eufemias gate 65, 0194 OSLO

Telefonnummer

+47 45 888 114

Support Epost

support@maidme.no